Spelet globala relationer globala frågor småbrukare naturbruk ekologi makt politik rättvisa lärande Färnebo folkhögskola

Spelet om småbrukares situation

När Ecuadorkursen våren 2012 kom hem från sin resa var de fullproppade med intryck och ny kunskap. Erfarenheterna omsatte några av dem i ett spel om småbrukares tuffa situation.

Efter tre månaders resa på kursen ” Ecuador – miljö och global rättvisa” i vintras kom de 15 deltagarna hem och börja med sitt informationsarbete.

– I Ecuador fick vi en inblick i småbrukarnas situation och vilka problem de ställs inför. Det kan till exempel vara storskaliga gruvprojekt, berättar Kim Lindgren, för Miljötidningen.

– Många problem de står inför är generella på grund av nyliberalismen, att de har svårt att få sålt sina produkter över huvud taget, men det är också miljöproblem; klimatförändringarna ger sämre skördar och föroreningar i vattnet är en stor fråga. I Ecuador finns också hela frågan om oljeutvinning. Privatisering av vattnet är också en jättestor fråga, säger Linn Hermansson.

Ett nytt sätt att lära

Fyra av Ecuadorkursens deltagare har slagit sig ner runt mobiltelefonen och högtalaren är påslagen. Linjen är inte helt pålitlig och en del av det de säger faller bort. Däremot står det klart att den resande kursen vid Färnebo folkhögskola gett de en enorm kunskap som de omsatt i småbrukarspelet.

– Men i Ecuador finns också många som kämpar emot och de har kommit på många lösningar. Det är det vårt spel går ut på, att man ska hitta lösningarna, säger Simon Rosén.

– Poängen är att det fanns mycket foldrar och texter om frågorna, kanske en del filmer också, men vi ville göra något annorlunda, som man kan ta till sig på ett annat sätt. Därför blev det ett spel, fortsätter Simon.

– Vi vill lyfta de här frågorna i Sverige. Här går man i mataffärerna och det finns en uppsjö av perfekta bananer och paprika i stora högar. Sen när man reser fattar man att det är lantarbetare och småbrukare som får kämpa som galningar i syd för att vi ska kunna köpa det, säger Linn.

Även Sverige

Antingen får bönderna slita genom att själva producera varorna till låg ersättning, eller så får de kämpa för att freda sin jord mot stora plantager.

– Man får syn på Sverige också. Vi har också småbrukare. Sverige har också ursprungsfolk, vi har också gruvbyggen och vi har samernas rennäring. Alla de här verksamheterna får ge vika för storföretagens verksamheter. När bara 1,5 procent av befolkningen jobbar med jordbruk förstår man att våra möjligheter till matsuveränitet inte är stora och att det är svårt för dem som vill vara en drivande kraft i hållbart jordbruk. Det gäller inte bara folk i andra länder, säger Klara Holmgren.

– Det vi kan göra är att informera i Sverige om de här frågorna, om Sveriges roll i det här globala handelssystemet. Många har en bild av Sverige som ett bra land och en föregångare. Det är inte sant. Till exempel har AP-fonderna investeringar i gruvprojekt i Latinamerika. Det finns en lång rad miljöförstörande verksamheter som svenska företag ägnar sig åt, säger Kim Lindgren.

Berätta om spelet! Hur går det till?

Det utspelar sig i ett exempelland som ska vara Latinamerikanskt. Själva spelet är en spelplan. Med spelpjäser. Olika problem dyker upp kontinuerligt. Det kan vara ett gruvprojekt, markbrist eller en bananplantage. Problemen ska man sen lösa innan de blir oöverstigliga. Storyn är att man går omkring i landet och besöker andra byar för att lära hur de har gjort. Man kan hitta och byta till sig bättre lösningskort. man kan till exempel hitta en by som organiserat sig för sina rättigheter, då får man ett lösningskort där: ”Fackföreningskortet”. Just fackföreningskortet hjälper mot problemkortet ”Bananplantage”. I verkligheten kan det finnas fler lösningar, men vi har förstås fått förenkla, förklarar Simon.

Deltagarna berättar hur alla exempel är verkliga och tagna från deras erfarenheter och berättelser de hört i Ecuador. Men det är inte alltid spelet går som på räls. Man kan misslyckas.

– Vi försökte göra det lite spännande. Det ska vara lite svårt så det blir en utmaning. En poäng är att man inte tävlar mot varandra utan man hjälper varandra med att lösa problem. Man kämpar tillsammans, säger Simon.

Spelet är gjort för fyra deltagare och kommer i form av en tidning, med en spelplan i mitten. Det är tänkt att kunna användas till exempel i skolundervisning.

Text: Emil Schön, artikeln har tidigare publicerats i Miljötidningen.

Vill du beställa? Spelet kan idag beställas från Färnebo folkhögskola. Meddela oss din postadress och antal speltidningar som du önskar så kommer spelet samt faktura på posten. Spelet kostar inklusive porto 30 kr per styck. Mejla din beställning till: info@farnebo.se

Är du intresserad av att delta i en resande kurs på Färnebo folkhögskola?

Posted in Kurser.