Hej Maria! Du läste den allra första kursen i Skogsträdgårdsodling i praktiken på Färnebo och nu är du tillbaka på skolan igen. Berätta, vad är det du gör och hur kom det sig att du fortsätter med skogsträdgårdsodling? 

– Precis, förra året sökte jag den nystartade kursen Skogsträdgårdsodling i praktiken och hade turen att komma in. Efter ett år tillsammans var vi några som ville få mer erfarenhet av design och anläggning, så det var därför vi drog ihop en fortsättningskurs. Och så tycker vi att det är så roligt att fortsätta ses och lära mer!

Maria Torung Fagerlund gillar skogsträdgårdsodling. Foto: Privat.

– Jag tycker om många delar i skogsträdgårdsprocessen, som designandet, att få skapa en vacker plats med lämpliga perenna växter som främjar mikrolivet i jorden, bidrar till ökad mångfald, ökad kolinlagring, mat och reciliens. För att nämna några av alla positiva effekter en skogsträdgård bidrar till. Fast denna gång är det nog det gemensamma anläggningsarbetet och att se slutresultatet jag ser allra mest fram emot. Det är väldigt roligt att arbeta praktiskt tillsammans och att få göra fina platser till dem som uppskattar det.

Varför valde du att läsa kursen?

– Jag har tidigare gått kurserna Omställningspiloterna och Småskalig ekologisk odling på Färnebo folkhögskola. På Omställningspiloterna fick vi bland mycket annat lära oss om permakultur och lite om skogsträdgårdsodling vilket väckte mitt intresse så när det sedan blev en sådan kurs ville jag gärna gå den. Jag är intresserad av miljö, hållbarhet, odling och natur och här sammanfaller det.

Spännande, vad har ni gjort hittills på fortsättningskursen? 

– Denna helg har vi haft en träff på plats i Gävle. Vi har besökt en förskola i Sätra där vi ska göra en design och anläggning, vi var på ett studiebesök till en anlagd skogsträdgård på en villatomt i Norra Åbyggeby och idag har vi varit på platsbesök till en villaträdgård i Bomhus där vi ska göra en design och anläggning. Mellan de fysiska träffarna ses vi på Zoom. Vi har stöd från lärare men lägger upp och utformar kursen själva. 

Vad kommer ni att göra framöver? 

– På platsbesöken har vi träffat pedagogerna på förskolan och de som bor i villan. Intervjuat dem om platserna och önskemål. Tittat på förutsättningar som exempelvis mark och jord, väderstreck, solinstrålning, vattentillgång, vind och vad som redan finns på platsen. Utifrån det ska vi sedan göra visioner och designförslag som vi bollar med pedagogerna och villaägarna så vi blir överens om utformning. Anläggning kommer vi sedan att göra till våren. Det ser jag fram emot!